Alpiek: snel en groot of beheerst en goed?

Lessons Learned

Door: Bart Stelder (november 2020)

Bij de oprichting van Alpiek in 2017 hadden we een voornemen: we wilden in korte tijd de grootste implementatiepartner worden voor Odoo in Nederland. Met ons team van twee ervaren consultants, twee ontwikkelaars, een salesmanager en de acquisitie van vier consultants en enkele marketing- en administratieve krachten hadden we meteen een team staan van maar liefst twaalf medewerkers. Ook het aantal nieuwe klanten groeide exponentieel. Daarmee waren we meteen een van de grootste implementatiepartners van Nederland. 

Champagne zou je zeggen..

Toch bleef de kurk op de fles. Niet omdat we niet van feestjes houden maar omdat er wat knaagde aan onze zielen. Er borrelden vragen op als ‘maken we van de implementatie niet teveel een technisch kunstje?’, ‘bieden we de klanten wel de goede services?’, ‘buigen we niet teveel mee met de klant?’, ‘weten we eigenlijk wel precies wat er bij de klant speelt?’ . Maar vooral ook: ‘past die uurtje-factuurtje werkwijze wel bij ons?’ Allemaal zaken die niet meespeelden bij de bepaling van onze oorspronkelijke doelstelling dat we de grootste wilden worden en een beetje snel ook!

Na een kleine drie jaar is het dus tijd voor een evaluatie en herijking van onze doelen. Met de bovengenoemde ervaringen op zak hebben we eens goed gekeken naar onze missie, doelen en strategie en hebben we geconcludeerd dat tevreden klanten en tevreden personeel natuurlijk veel belangrijker zijn dan numerieke doelen als ‘snel’ en ‘de grootste’. 

Dit resulteerde in nieuwe doelen waarbij onze klanten, maar ook onze medewerkers centraal staan. Natuurlijk willen we nog steeds de grootste worden in Nederland. We hebben de weg er naartoe echter veranderd. Voor onze medewerkers mag plezier in het werk centraal staan; voor de klant is dat tevredenheid (en natuurlijk ook plezier). 

We gaan deze doelen bereiken door met onze klanten te streven naar een gelijkwaardige relatie, gebouwd op wederzijds respect, vertrouwen, transparantie en eerlijkheid. Hierbij werken we gezamenlijk aan het succes van onze klant. Dit doen wij volgens de ‘vested methode’. Met een aantal van onze klanten zijn we inmiddels deze weg opgegaan en de eerste resultaten zijn zeer positief: blije medewerkers en tevreden klanten.

Tijd om de champagne te ontkurken? Altijd natuurlijk, maar niet omdat we snel de grootste zijn geworden.

Wil je meer weten over onze (vested) aanpak klik dan hier

Wil je meer weten over het Vested Business model, klik dan hier