Migraties
Door: Marc Verspeek, ontwikkeling, mede-eigenaar
3 juni, 2021 in
Migraties
ALPIEK B.V., Marketing

Nieuwe versie
Odoo heeft een behoorlijk hoog ontwikkeltempo. Elk jaar, meestal in oktober, wordt er een nieuwe versie gepresenteerd. Meestal gebeurt dit op grootse wijze, in een auditorium met honderden enthousiastelingen. De afgelopen twee jaar moesten we het helaas online beleven, maar ondanks dat is het toch steeds weer een leuk en inspirerend evenement.

Migreren
Elk jaar een nieuwe versie betekent ook dat het aantrekkelijk is om regelmatig te migreren naar een nieuwe versie. En dat is niet altijd even gemakkelijk. Als je Odoo-installatie volledig standaard is, dan gaat het best probleemloos: de database wordt door je implementatiepartner opgestuurd naar Odoo en je krijgt hem keurig gemigreerd terug. Vervolgens kun je gebruik maken van alle mogelijkheden van de nieuwste versie.

Maatwerk
De uitdaging zit 'm in het maatwerk. Als er veel maatwerk is, kan het een grote uitdaging zijn...
Maatwerk wordt soms gebouwd omdat een organisatie écht specifieke business processen heeft. Soms is maatwerk, vooral in de oudere versies, gebouwd om 'functionele gaten' in Odoo op te vullen. Voor zaken die er misschien al in hadden moeten zitten, maar toen nog ontbraken. In de nieuwste versie is zo'n gat hoogstwaarschijnlijk opgevuld, maar natuurlijk net op een andere manier dan in jouw oude versie.

Is maatwerk nodig?
In de praktijk is een migratie een uitstekend moment om de hele zaak eens fris en met enige afstand te bekijken. Is al het maatwerk nog wel nodig? Is er nieuwe functionaliteit in Odoo die het maatwerk overbodig maakt? Is het niet slimmer om mijn business proces een beetje aan te passen om maatwerk overbodig te maken?

Migratietraject
In een migratietraject streven we bij Alpiek er altijd naar om het maatwerk te minimaliseren. Eigenlijk een soort rationalisatieslag: maatwerk wordt niet gemigreerd, tenzij het echt, echt, écht niet anders kan. Alleen op die manier kun je de 'schuld' die je opbouwt naar te toekomst binnen de perken houden. Als je dat niet doet, dan loop je het risico dat je na verloop van jaren beter helemaal opnieuw kunt beginnen. Migreren met behoud van historische data is dan geen optie meer.

Wij streven ernaar om onze klanten elke twee jaar van een update te voorzien. Elk jaar is vaak niet haalbaar, om de 2 jaar migreren houdt de te overbruggen functionele sprong behapbaar.

Wil je eens van gedachten wisselen over een opschonende migratie? Neem contact op via info@alpiek.com.

in Blog
# Blog
Migraties
ALPIEK B.V., Marketing 3 juni, 2021
Deel deze post
Labels
Archiveren